[PRNewswire] Artprice, 2017 국제 미술시장 연례보고서 발표

입력 2018-02-28 16:08  

[PRNewswire] Artprice, 2017 국제 미술시장 연례보고서 발표

-- 금융 시장에 대한 진정한 대안, 중국이 1위 기록

(파리 2018년 2월 28일 PRNewswire=연합뉴스) Artprice의 제20회 국제 미술시장 연례보고서는 올해도 thierry Ehrmann이 설립하고 이끌어온 미술시장정보 부문의 세계적인 선두주자 Artprice와 Wan Jie가 지휘하는 강력한 중국의 기관 파트너 Artron 간의 동맹으로 탄생한 성과다. 이 보고서는 동·서양의 미술시장에 대한 믿을 수 있는 통찰을 제공하는 진정으로 국제적인 유일한 미술시장 보고서다.

(로고: https://mma.prnewswire.com/media/644091/Artprice_Logo.jpg )

양측은 세계 미술시장을 전례 없이 자세하게 분석하고자 서로의 자원을 동원함으로써 미술시장의 논리와 결과를 비롯해 국제적 성장을 도모하는 치열한 경쟁을 부각시킨다. 빅 데이터 환경에서 거시적 및 미시적 경제 메타데이터를 이처럼 높은 수준으로 처리하고 해석하는 다른 조직이나 팀은 현재 전무하다.

총 18장으로 구성된 이 보고서는 연간 경매 매출에 따른 Artprice의 유명한 탑 500 미술가 순위, 미술시장의 탑 100 경매 결과, 새로운 Artprice100(R) 지수(트레이딩 룸이 반드시 참조해야 할 지수), 선별된 Artprice 시장 지수, 그리고 국가, 시장 허브, 창작 기간 및 예술적 매체별로 자세한 여러 분석 등을 제시한다.

이 보고서는 Artprice.com에서 무료로 다운로드 받을 수 있다.
https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2017
https://zh.artprice.org/artprice-reports/zh-the-art-market-in-2017

미술시장, 2017년 매우 높은 성장세 기록하며 새로운 시대로 접어들어

2017년 순수 미술 경매 매출은 149억 달러를 기록했다.

국제 매출은 전년 대비 20% 증가했다.

측정된 성장률은 전반기(+9%)보다 후반기(+32%)에 강했다.

2017년 전 세계적으로 502,900점의 작품이 공개적으로 판매됐다(+3%).

전체 미판매율은 34%(2016년 36%)였다.

2017년 말, Artprice 국제미술가격지수는 2016년에 비해 안정적으로 마무리됐다.

순수 미술 경매 역사상 가장 최근의 최고 경매가는 레오나르도 다빈치의 ‘살바토르 문디(Salvator Mundi)’로, 그 금액은 4.5억 달러다. 이 작품은 다음 대형 이정표가 10억 달러가 되는 미술시장의 새로운 시대의 도래를 알렸다. 한편, 2018년 경매가는 1.79억 달러~4.50억 달러 범위가 될 것으로 예상된다.

중국은 매출 51억 달러로 세계 제1의 시장이라는 입지를 유지했다. 중국은 세계 전체 시장에서 34.2%를 차지한다.

미국이 49억 달러로 2위를 기록했다.

세계 탑 5 시장 모두 매출 증가세를 기록했다.
중국 +7%, 미국 +42%, 영국 +18%, 프랑스 +35%, 독일 +12%

프랑스(4위)는 7.84억 달러를 기록하며 세계 매출 중 5.3%를 차지했으나, 탑 3 시장보다 여전히 한참 뒤지는 매출을 보였다. 그 뒤를 잇는 독일은 2.56억 달러를 기록했다. 프랑스의 매출은 35% 증가했지만, 이 증가세는 기본적으로 앵글로-색슨 경매업체인 크리스티와 소더비에서 발생한 것이다.

크리스티는 총 44억 달러로 세계 제1의 경매업체로 등극했고, 소더비가 34억 달러로 그 뒤를 이었다.

중국에서는 Poly Auction(10억 달러)이 China Guardian(8.15억 달러)을 누르고 1위를 차지했다.

경향

Artprice의 2017 국제 탑 500 지수에는 유럽 예술가 231명, 아시아 예술가 162명, 북미 예술가 82명이 포함됐다.

탑 10에는 중국 예술가 4명, 유럽 예술가 3명, 아메리카 예술가 3명이 포함됐다.

2017년에는 미술 역사상 여러 유명 미술가의 작품들이 새로운 경매 기록을 세웠다.

재정 실적

반복 매매**는 연평균 수익률 5.5%~+8.3%를 기록했다.

더 장기적으로 보면 20만~100만 달러 사이에 구매된 작품은 연간 최고 수익률 8.3%를 기록했다.

**2017년에 경매에서 구매 및 재판매된 동일 작품

Artprice100(c), “미술시장의 문턱에 선 월스트리트의 늑대”

Artprice100(R)는 2000년부터 +360% 성장세를 보였으며, 연평균 수익률 8.9%를 기록했다.

매년 수정되는 이 새로운 지수에서 2017년에는 4명의 예술가가 교체됐다.

2000년에는 이 지수에 들어간 중국인 예술가가 한 명(Zhang Daqian)뿐이었는데, 2017년에는 그 수가 18명이 됐다.

이와 같은 성장의 동력원은 미술시장 정보에 대한 손쉬운 접근성, 전자 판매(시장 참가자 중 98%가 인터넷에 접속한다), 시장 금융화, 점점 젊어지는 미술 소비자 인구 증가(1950년대 500,000명에서 2017년에는 9천만 명), 전 대륙으로 미술시장의 확장 등이다.

박물관 산업의 성장 역시 중요한 역할을 하고 있다. 매년 700개가 넘는 새 박물관이 개장함에 따라, 박물관 산업은 21세기 세계 경제의 현실이 됐다. 2000~2014년 사이 개장한 박물관 수는 그 전 2세기 동안 개장한 박물관보다 많았다. 박물관에 전시될 만한 수준의 작품에 대한 수요는 미술시장의 놀라운 성장세를 도모한 핵심 요소 중 하나다. 현재 미술시장은 20만 달러 이상으로 구매된 작품의 경우 연간 수익률이 8%에 달하는 성숙하고 유동적인 시장이다.

2017년 중국과 미국 간의 치열한 경쟁으로 서양 미술시장이 폭발적으로 성장했다. 미국이 +42% 성장세를 기록했음에도 불구하고 중국은 세계 제1의 미술시장이라는 입지를 굳혔다. 중국은 미국보다 불과 2억 달러를 더 기록하며 우위를 점했다. 확실히 미술은 미국과 중국의 핵심적인 소프트 파워 요소이자, 더 작은 규모로 보면 카타르와 아랍에미리트의 핵심적인 소프트 파워 요소이기도 하다.

연간 경매 매출로 본 세계 탑 500 예술가 순위에서도 중국의 우위를 다시 한 번 확인할 수 있다. 중국 예술가는 전체 예술가 중 32.4%를 차지한다. 한편, 미국 예술가의 비중은 16.4%에 불과하다.

중앙은행이 마이너스 금리를 효과적으로 시행하는 상황에서 미술시장만이 건방질 정도로 성장세를 즐기고 있다. 전 세계적으로 세 개 주요 부문(옛 거장, 현대, 동시대)에서 탑 100 예술가를 측정하는 새로운 Artprice100(R) 지수는 2000년 이후 +360% 성장세를 기록했다. 그러나 이와 같은 수익률은 스타 예술가에게만 국한된 것은 아니다. 분석 결과에 따르면, 매매가 2만 달러 이상인 작품의 연평균 수익률이 약 5.5%라고 한다.

인터넷은 전 세계 경매업체를 위한 최종적인 주요 포럼이 됐다. 이들은 모든 대륙에서 자사의 시장 점유율을 통합하는 데 인터넷을 이용하고 있다. 전 세계 6,300개 경매업체 중 98%가 인터넷에 진출한 상태다(2005년에는 3%에 불과했다).

미술시장은 효율적이고 역사적이며 세계적인 시장이다. 경제 및 지정학적 위기를 극복하는 미술시장은 능력은 이제 의심의 여지가 없다. 지난 18년간 미술시장은 세계 대부분의 주요 금융 시장보다 훨씬 높은 실적을 기록했다.

저작권 1987-2018 thierry Ehrmann

Artprice 소개:
Artprice는 Eurolist by Euronext Paris, SRD long only 및 Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF에 상장돼 있다.

Artprice 20주년 기념

Artprice 소개 영상: https://www.artprice.com/video

Artprice는 미술품 가격과 미술품 인덱스 데이터뱅크의 글로벌 선두주자다. 이는 3천만 개가 넘는 지표와 662,000명이 넘는 화가의 경매 결과를 바탕으로 한다. Artprice Images(R)는 세계 최대의 미술시장 자원에 대한 무제한 접근성을 제공한다. 1700년부터 현재까지 1.26억 점에 달하는 그림 또는 판화 작품, Artprice 미술 역사가의 논평 등으로 구성된 라이브러리를 운영하고 있다.

Artprice는 6,300명의 경매인에서 수집하는 정보를 통해 자사의 데이터뱅크를 영구적으로 풍부하게 유지하며, 세계 주요 신문사와 약 7,200개에 달하는 국제 간행물을 위해 미술시장 동향을 꾸준하게 추적하는 자료를 발간한다. Artprice는 4,500,000명의 회원에게 미술품을 매매할 수 있는 세계 굴지의 표준화된 시장에 대한 접근성을 부여한다. Artprice는 미술시장을 위한 블록체인을 준비 중이다.

웹사이트 http://web.artprice.com/video에서 Artprice의 신비한 힘과 세계를 탐험해볼 수 있다. Artprice 본사는 유명한 Museum of Contemporary Art, the Abode of Chaos (http://goo.gl/zJssd)에 있다.

https://vimeo.com/124643720

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

Artprice 배포 자료: http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

http://twitter.com/artmarketdotcom & http://twitter.com/artpricedotcom
https://www.facebook.com/artpricedotcom
https://plus.google.com/+Artpricedotcom/posts
http://artmarketinsight.wordpress.com/

문의처: Josette Mey - e-mail: ir@artprice.com

출처: Artprice.com



Artprice's Annual Report on the Global Art Market in 2017: A Genuine Alternative to Financial Markets, with China in First Place

PARIS, February 28, 2018/PRNewswire/ -- Our 20th Global Art Market Annual Report is once again the fruit of an alliance between Artprice, world leader in Art Market information, founded and directed by thierry Ehrmann, and Artron, its powerful Chinese institutional partner, directed by Wan Jie. The result is the only truly global art market report providing reliable insight into both the Western and the Eastern art market.

(Logo: https://mma.prnewswire.com/media/644091/Artprice_Logo.jpg )

By pooling their resources to analyse the global Art Market in unprecedented detail, our two structures highlight the intense competition driving the market's global growth as well as its logic and its consequences. No other organisation or team is currently capable of such high quality processing and interpreting of macro- and micro-economic metadata in a Big Data environment.

The 18- chapter Report contains Artprice's now-famous Top-500 ranking of artists by annual auction turnover, the market's Top 100 auction results, our brand new Artprice100(R) index -a must for trading rooms-, a selection of Artprice market indices, and numerous detailed analyses per country, market-hub, creative period and artistic medium.

Free download at Artprice.com
https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2017
https://zh.artprice.org/artprice-reports/zh-the-art-market-in-2017

Posting very strong growth in 2017, the Art Market has entered a new era

Fine Art auction turnover reached $14.9 billion for the full-year 2017

Global turnover increased +20% versus the previous year

Measured growth in H1 (+9%) became strong growth in H2 (+32%)

Worldwide, 502,900 artworks were sold publicly in 2017 (+3%)

The overall unsold rate was 34% (vs. 36% in 2016)

Artprice's global art price index ended the year stable versus 2016

The latest spectacular all-time Fine Art auction record at $450 million for Leonardo da Vinci's Salvator Mundi represents the beginning of a new era for the Art Market in which the next big milestone will be the $1 billion threshold. In the meantime, we are bound to see results between $179 million and $450 million in 2018.

China remains the world's top marketplace with $5.1 billion in turnover: 34.2% of global total

The United States ranks second with $4.9 billion

The world's top 5 marketplaces all posted turnover growth:
China +7%, USA +42%, UK +18%, France +35%, Germany +12%

France (in 4th place) accounted for 5.3% of global turnover with $784 million, ahead of Germany's $256 million, but still a long way behind the three leading marketplaces. France's turnover was up +35%, but this growth was essentially generated by the Anglo-Saxon auction firms, Christie's and Sotheby's.

Christie's is the world's leading auction house with a total of $4.4 billion ahead of Sotheby's with 3.4 billion

In China, Poly Auction ($1 billion) beat China Guardian ($815 million)

Trends

Artprice's 2017 global Top 500 index contains 231 European artists, 162 Asians and 82 North Americans

The Top 10 includes 4 Chinese artists, 3 Europeans and 3 Americans

2017 saw new auction records for many high-profile figures in Art History

Financial performances

Repeat sales** generate an average annual return of between 5.5% and + 8.3%

In the longer run, works purchased from $200,000 to $1 million generate the best annual return: 8.3%

** The same work purchased and resold at auction during 2017

Artprice100(c) "The Wolves of Wall Street at the gates of the Art Market"

The Artprice100(R) shows a progression of +360% since 2000, with an average annual return of 8.9%

Revised annually, the new index replaced 4 artists in 2017

It contained one Chinese artist (Zhang Daqian) in 2000, vs 18 in 2017

The drivers of this growth are ease of access to Art Market information, electronic sales (98% of the market's participants are connected to the Internet), the financialization of the market, a growing population of ever-younger art consumers (from 500,000 in the 1950's to 90 million in 2017) and the extension of the market to all continents.

The growth of the museum industry is also playing a crucial role. With more than 700 new museums opening every year, the museum industry has become a global economic reality in the 21st Century. More museums opened between 2000 and 2014 than in the previous two centuries, and demand for museum-quality works is one of the key factors in the spectacular growth of the Art Market. The Art Market is now a mature and liquid market offering returns of 8% per year on works purchased over $200,000.

In 2017, the intense competition between China and the USA generated explosive growth in the West, but confirmed China's role as the leading global marketplace for art despite US growth of +42%. China's domination is established with just $0.2 billion over the US. Art clearly represents an essential element in the Soft Power arsenals of the United States and China, and, on a smaller scale, of Qatar and the UAE.

China's supremacy is also once again visible in our ranking of the world's top 500 artists by annual auction turnover. Chinese artists represent 32.4% of the total number compared to just 16.4% for American artists.

In a context where central banks are effectively implementing negative interest rates, the Art Market has enjoyed insolent health. The new Artprice100(R) index, that covers the Top 100 artists in all three major segments: Old Masters, Modern and Contemporary, from all over the world, shows a progression of +360% since 2000. However, this level of return is not restricted to works by star artists. Our analyses show that the average annual yield on artworks purchased above the $20,000 line is around 5.5%.

The Internet has now become the principal and definitive forum for auction operators worldwide who are using it to consolidate their market shares on all continents. Of the world's 6,300 auction houses, 98% are today present on the Internet (versus just 3% in 2005).

The Art Market is an efficient, historical and global market whose ability to withstand economic and geopolitical crises is now beyond any doubt. Over the last 18 years it has outperformed most of the world's principal financial markets by a considerable margin.

Copyright 1987-2018 thierry Ehrmann

About Artprice:
Artprice is listed on the Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

Artprice celebrates its 20th birthday

Dicover Artprice in video: https://www.artprice.com/video

Artprice is the global leader in art price and art index databanks. It has over 30 million indices and auction results covering more than 700,000 artists. Artprice Images(R) gives unlimited access to the largest Art Market resource in the world: a library of 126 million images or prints of artworks from the year 1700 to the present day, along with comments by Artprice's art historians.

Artprice permanently enriches its databanks with information from 6,300 auctioneers and it publishes a constant flow of art market trends for the world's principal news agencies and approximately 7,200 international press publications. For its 4,500,000 members, Artprice gives access to the world's leading Standardised Marketplace for buying and selling art. Artprice is preparing its blockchain for the Art Market.

Discover the Alchemy and the universe of Artprice http://web.artprice.com/video, which headquarters are the famous Museum of Contemporary Art, the Abode of Chaos http://goo.gl/zJssd

https://vimeo.com/124643720

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

Artprice's press releases: http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

http://twitter.com/artmarketdotcom & http://twitter.com/artpricedotcom
https://www.facebook.com/artpricedotcom
https://plus.google.com/+Artpricedotcom/posts
http://artmarketinsight.wordpress.com/

Contact: Josette Mey - e-mail: ir@artprice.com

Source: Artprice.com

[편집자 주] 본고는 자료 제공사에서 제공한 것으로, 연합뉴스는 내용에 대해 어떠한 편집도 하지 않았음을 밝혀 드립니다.
(끝)


<저작권자(c) 연합뉴스, 무단 전재-재배포 금지>

관련뉴스

    top
    • 마이핀
    • 와우캐시
    • 고객센터
    • 페이스 북
    • 유튜브
    • 카카오페이지

    마이핀

    와우캐시

    와우넷에서 실제 현금과
    동일하게 사용되는 사이버머니
    캐시충전
    서비스 상품
    월정액 서비스
    GOLD 한국경제 TV 실시간 방송
    GOLD PLUS 골드서비스 + VOD 주식강좌
    파트너 방송 파트너방송 + 녹화방송 + 회원전용게시판
    +SMS증권정보 + 골드플러스 서비스

    고객센터

    강연회·행사 더보기

    7일간 등록된 일정이 없습니다.

    이벤트

    7일간 등록된 일정이 없습니다.

    공지사항 더보기

    open
    핀(구독)!