페이스북에 올라오는, 영감을 줄만한 인용구를 읽거나 포스팅하길 좋아하시나요? 좋아하는 문구를 사무실 벽에 걸어두거나 하진 않는지요?
만약 당신이 그런 부류라 한다면, 토마스 에디슨이 말했던 아주 유명한 인용구를 하나 말씀드려 보고자 합니다. "천재는 1%의 영감과 99%의 노력으로 이뤄진다". 혹시 영감을 얻는 것의 99배 정도를 노력하고 계신가요? 그렇지 않다면 문제가 있는 겁니다.
많은 사람들이 영감을 주는 인용구들이야말로 동기부여를 해준다 믿고 있습니다. 그러나 사실 대부분의 경우, 영감을 주는 인용구들은 마치 홈쇼핑에서 물건을 사는 행위 라던가 정말 배가 고플 때 도넛으로 배를 채우려는 것과 같습니다.
당장 당신의 뇌로 행복함의 신호를 전해주긴 하지요. "진짜 괜찮은 가격에 물건을 샀어! 와, 이 음식은 점심 대신 먹어도 될 만큼 맛있는 걸?" 하지만 실제로 이러한 영향 들은 금세 사라지기 마련이고 길게 보자면 그 영향력은 제로 혹은 마이너스에 가깝습니다.
영감을 주는 인용구들이 나쁘다는 것은 아니지만, 그들이 가져다주는 영향은 문제입니다. 인용구들을 통해 기분이 업 되는 것은 당신이 이전에 계획했던 작고 사소한 일들을 실행하지 않게 하는 주된 이유입니다. 그러나 사실 이러한 작고 사소한 일들이 당신을 성공으로 이끌어 주지요.
아마도 당신은 스스로가 `큰 그림을 바라보고` 전략을 세운다 생각할 수 있겠지마는, 사실 이렇게 함으로써 실제 해야 할 일들을 미루거나 전략을 구현해보기보다 그 전략에 관해 논의하는데 시간을 쏟게 되는 겁니다.
이 때 당신의 뇌는 자아도취 된 상태에 빠지게 되는데, 그 이유는 방금 언급한 이런 행위 들을 함으로써 굉장히 깊고 지능적인 과정을 거쳤다 생각하게 되기 때문이지요. 실은 아무런 것도 진척된 게 없는데도요. 마치 헬스장 정기권을 구입 해놓고 한 번도 사용하지 않을 거면서 자랑스러워하는 것과 같습니다.
여기에는 또 다른 리스크가 있습니다. 존경할만한 위인들의 인용구를 둘러 쌓아놓는 것은 마치 도넛으로 식사를 때우는 것과 같습니다. 당신의 몸은 곧 당(sugar)을 찾게 될 것이고, 같은 이치로 당신이 하고 있는 일이 지겨워질 지도 모릅니다.
그 누가 별로 끌리지 않는 캠페인 메일을 보내거나 직접 매장을 방문하여 물건을 팔려다 50번 정도 거절 당하고 싶어하겠습니까? 스티브 잡스처럼 무대 위에 서서 세상을 놀라게 할 만한 그 어떤 물건을 발표하고 싶어하지 않습니까? 잡스가 말했듯, `우주에 흠집을 내는 것` 말이죠.
그러나 우주에 흠집을 내는 행위 자체는 전략이 아니라 목표입니다. 그 전략은 `실행 해야하는 것`이고, 다시 말해 `전략적인` 것이며, 그 자체가 당신을 땀 나게 만드는 것입니다. 그러나 그 땀이 없이는 아무 것도 이뤄낼 수 없으며, 당신이 받은 그 멋진 인용구 들은 그 땀과는 정반대의 것인 셈입니다. 모두가 지친 상태로 열심히 달리는 10km 완주 마라톤에서 달관 한 듯이 행동하는 것만큼 바보 같은 행동이 없습니다.
그렇다면 영감을 받는 것을 대체할만한 것에는 무엇이 있을까요? 바로 여기에 동기부여의 가장 큰 핵심을 소개합니다 (주의: 이미 성공한 사업가의 자서전에서 이러한 내용을 찾아보실 순 없을 겁니다). 바로 경쟁심과 분노, 그리고 두려움입니다. 이 모든 부정적인 감정들이 주로 사람들을 극한까지 끌고 가지요. 스티브 잡스가 입양아였기 때문에 이 세상에 빛을 발하게 끔 스스로가 노력하게 됐다는 사실은 굳이 심리학 박사가 아니더라도 이해할 수 있지요.
가톨릭 교회에서 시기의 감정이란 죄악이나, 실은 이 것이 바로 우리 세계가 돌아가는 원인이 되어줍니다. 오라클을 창립한 래리 앨리슨 의 경우에도 세계에서 가장 부자인 빌 게이츠를 시기하였고, 그 결과 이사회에 요청하여 자신의 연봉을 1달러로 맞추는 대신 오라클의 스톡옵션을 달라고 하였습니다.
그리고 그는 몇 년 뒤 엄청나게 성공하였고, 이는 오라클의 모든 주주와 래리 모두에게도 도움이 되었지요. 실제로 래리 앨리슨은 2000년에 아주 잠깐이지만 빌 게이츠를 제치고 세계 1위 갑부 순위에 등극 하기도 했었습니다. 시기하는 감정이 당신을 어디까지 끌고 갈 수 있는 지를 보십시오!
그렇다고 두려움, 시기, 그리고 분노와 같은 부정적인 감정들을 만들어내라는 뜻은 아닙니다. 그러나 우리는 최소한 이런 감정들이 우리를 앞으로 밀고 나가는데 도움을 준다는 사실을 알고 있습니다. 많은 경우를 보아도 이런 부정적인 감정들은 거대한 성공 뒤에 감춰져 있습니다. 그러나 영감을 줄만한 포스터나 인용구들에는 그런 내용들이 없지요.
On inspiration and execution
Are you one of those people who love reading and posting inspirational quotes on Facebook? Maybe you have favorite inspirational quotes in your office, hung on the wall?
If that’s the case, let me please remind you of Thomas Edison’s famous quote: “Genius is 1% inspiration, and 99% perspiration”. Are you sweating 99 times more than being inspired? If not, you have a problem.
Many people think that inspirational quotes gives them motivation. But in fact, in most cases inspirational quotes are like buying stuff from the home shopping network, or maybe more like eating a donut when you`re really hungry. It sends happy signals to your brain: “hey, I just bought something really useful at a great price! Wow, this delicious food is going to totally be instead of lunch!” but in reality its effect wears off almost immediately and the long term effect is zero or negative.
Inspirational quotes are not bad, but the effect they have is bad. The elevated mood they put you in is often a reason not to do the small, unimportant work you were planning to do. But it’s in fact this small work (the ‘perspiration’) that will lead to success. You may think you are ‘looking at the big picture’ or strategizing, but in fact you are delaying the actual tasks that will move you forward, or you spend time debating strategy instead of implementing tactics. Your brain is ‘high’ because it is seemingly satisfied by the deep, intelligent phrases that will never actually be implemented. This is like when we’re so proud of ourselves for buying a gym membership we’ll never actually use.
There’s an additional risk; surrounding ourselves with profound phrases by admirable people, is like stuffing your body with donuts instead of food. Soon, your body will crave only empty sugar, and your work will seem boring: who wants to prepare another uninspired email campaign or visit a store to try and sell your product (and possibly get rejected for the 50th time)? Instead, you want to stand on the podium like Steve Jobs and announce something so amazing the world will stop breathing for a minute. Or in Jobs’ words: you want to ‘make a dent in the universe’.
But making a dent in the universe is not a strategy, it’s a goal. The strategy is something practical, and that translates into something tactical, and will make you perspire. But without that sweat, you’ll accomplish nothing, and the polished inspirational quote from a zen master is the opposite of that sweat. There’s nothing more irritating than a “smart ass” trying to be philosophical in the middle of a 10 Kilometer run, when everyone is on the verge of exhaustion.
What is the alternative to being inspired? Here is what often motivates the most (warning: you are not likely to read about these on autobiographies of any accomplished entrepreneurs): competitiveness, anger, fear. All these negative feelings are what usually pushes people to the extreme. We don’t need a PhD in psychology to understand Steve Jobs suffered from being an adopted child and that this pushed him to prove himself to the world.
Envy is a sin by the catholic church, but it makes the technology world go round: Larry Ellison, founder and CEO of Oracle, was so envious at Bill Gates being the richest man in the world, he convinced his board of directors to give him just $1 as annual salary. Instead, his compensation was Oracle stock options, which drove him to take the Oracle stock up to the stratosphere. He was extremely successful, and this was beneficial to the stock holders, and also to himself: Larry Ellison actually passed Bill Gates and took the number one spot for a short while in 2000. Look how far envy can take you!
I don’t mean to say fear, envy, anger and other negative feelings should be cultivated. But we all know they are there, and we know they push us forward. Some people admit it more than others, but in many cases those negative feelings are behind our greatest successes. What isn’t? Motivational posters and quotes.
만약 당신이 그런 부류라 한다면, 토마스 에디슨이 말했던 아주 유명한 인용구를 하나 말씀드려 보고자 합니다. "천재는 1%의 영감과 99%의 노력으로 이뤄진다". 혹시 영감을 얻는 것의 99배 정도를 노력하고 계신가요? 그렇지 않다면 문제가 있는 겁니다.
많은 사람들이 영감을 주는 인용구들이야말로 동기부여를 해준다 믿고 있습니다. 그러나 사실 대부분의 경우, 영감을 주는 인용구들은 마치 홈쇼핑에서 물건을 사는 행위 라던가 정말 배가 고플 때 도넛으로 배를 채우려는 것과 같습니다.
당장 당신의 뇌로 행복함의 신호를 전해주긴 하지요. "진짜 괜찮은 가격에 물건을 샀어! 와, 이 음식은 점심 대신 먹어도 될 만큼 맛있는 걸?" 하지만 실제로 이러한 영향 들은 금세 사라지기 마련이고 길게 보자면 그 영향력은 제로 혹은 마이너스에 가깝습니다.
영감을 주는 인용구들이 나쁘다는 것은 아니지만, 그들이 가져다주는 영향은 문제입니다. 인용구들을 통해 기분이 업 되는 것은 당신이 이전에 계획했던 작고 사소한 일들을 실행하지 않게 하는 주된 이유입니다. 그러나 사실 이러한 작고 사소한 일들이 당신을 성공으로 이끌어 주지요.
아마도 당신은 스스로가 `큰 그림을 바라보고` 전략을 세운다 생각할 수 있겠지마는, 사실 이렇게 함으로써 실제 해야 할 일들을 미루거나 전략을 구현해보기보다 그 전략에 관해 논의하는데 시간을 쏟게 되는 겁니다.
이 때 당신의 뇌는 자아도취 된 상태에 빠지게 되는데, 그 이유는 방금 언급한 이런 행위 들을 함으로써 굉장히 깊고 지능적인 과정을 거쳤다 생각하게 되기 때문이지요. 실은 아무런 것도 진척된 게 없는데도요. 마치 헬스장 정기권을 구입 해놓고 한 번도 사용하지 않을 거면서 자랑스러워하는 것과 같습니다.
여기에는 또 다른 리스크가 있습니다. 존경할만한 위인들의 인용구를 둘러 쌓아놓는 것은 마치 도넛으로 식사를 때우는 것과 같습니다. 당신의 몸은 곧 당(sugar)을 찾게 될 것이고, 같은 이치로 당신이 하고 있는 일이 지겨워질 지도 모릅니다.
그 누가 별로 끌리지 않는 캠페인 메일을 보내거나 직접 매장을 방문하여 물건을 팔려다 50번 정도 거절 당하고 싶어하겠습니까? 스티브 잡스처럼 무대 위에 서서 세상을 놀라게 할 만한 그 어떤 물건을 발표하고 싶어하지 않습니까? 잡스가 말했듯, `우주에 흠집을 내는 것` 말이죠.
그러나 우주에 흠집을 내는 행위 자체는 전략이 아니라 목표입니다. 그 전략은 `실행 해야하는 것`이고, 다시 말해 `전략적인` 것이며, 그 자체가 당신을 땀 나게 만드는 것입니다. 그러나 그 땀이 없이는 아무 것도 이뤄낼 수 없으며, 당신이 받은 그 멋진 인용구 들은 그 땀과는 정반대의 것인 셈입니다. 모두가 지친 상태로 열심히 달리는 10km 완주 마라톤에서 달관 한 듯이 행동하는 것만큼 바보 같은 행동이 없습니다.
그렇다면 영감을 받는 것을 대체할만한 것에는 무엇이 있을까요? 바로 여기에 동기부여의 가장 큰 핵심을 소개합니다 (주의: 이미 성공한 사업가의 자서전에서 이러한 내용을 찾아보실 순 없을 겁니다). 바로 경쟁심과 분노, 그리고 두려움입니다. 이 모든 부정적인 감정들이 주로 사람들을 극한까지 끌고 가지요. 스티브 잡스가 입양아였기 때문에 이 세상에 빛을 발하게 끔 스스로가 노력하게 됐다는 사실은 굳이 심리학 박사가 아니더라도 이해할 수 있지요.
가톨릭 교회에서 시기의 감정이란 죄악이나, 실은 이 것이 바로 우리 세계가 돌아가는 원인이 되어줍니다. 오라클을 창립한 래리 앨리슨 의 경우에도 세계에서 가장 부자인 빌 게이츠를 시기하였고, 그 결과 이사회에 요청하여 자신의 연봉을 1달러로 맞추는 대신 오라클의 스톡옵션을 달라고 하였습니다.
그리고 그는 몇 년 뒤 엄청나게 성공하였고, 이는 오라클의 모든 주주와 래리 모두에게도 도움이 되었지요. 실제로 래리 앨리슨은 2000년에 아주 잠깐이지만 빌 게이츠를 제치고 세계 1위 갑부 순위에 등극 하기도 했었습니다. 시기하는 감정이 당신을 어디까지 끌고 갈 수 있는 지를 보십시오!
그렇다고 두려움, 시기, 그리고 분노와 같은 부정적인 감정들을 만들어내라는 뜻은 아닙니다. 그러나 우리는 최소한 이런 감정들이 우리를 앞으로 밀고 나가는데 도움을 준다는 사실을 알고 있습니다. 많은 경우를 보아도 이런 부정적인 감정들은 거대한 성공 뒤에 감춰져 있습니다. 그러나 영감을 줄만한 포스터나 인용구들에는 그런 내용들이 없지요.
On inspiration and execution
Are you one of those people who love reading and posting inspirational quotes on Facebook? Maybe you have favorite inspirational quotes in your office, hung on the wall?
If that’s the case, let me please remind you of Thomas Edison’s famous quote: “Genius is 1% inspiration, and 99% perspiration”. Are you sweating 99 times more than being inspired? If not, you have a problem.
Many people think that inspirational quotes gives them motivation. But in fact, in most cases inspirational quotes are like buying stuff from the home shopping network, or maybe more like eating a donut when you`re really hungry. It sends happy signals to your brain: “hey, I just bought something really useful at a great price! Wow, this delicious food is going to totally be instead of lunch!” but in reality its effect wears off almost immediately and the long term effect is zero or negative.
Inspirational quotes are not bad, but the effect they have is bad. The elevated mood they put you in is often a reason not to do the small, unimportant work you were planning to do. But it’s in fact this small work (the ‘perspiration’) that will lead to success. You may think you are ‘looking at the big picture’ or strategizing, but in fact you are delaying the actual tasks that will move you forward, or you spend time debating strategy instead of implementing tactics. Your brain is ‘high’ because it is seemingly satisfied by the deep, intelligent phrases that will never actually be implemented. This is like when we’re so proud of ourselves for buying a gym membership we’ll never actually use.
There’s an additional risk; surrounding ourselves with profound phrases by admirable people, is like stuffing your body with donuts instead of food. Soon, your body will crave only empty sugar, and your work will seem boring: who wants to prepare another uninspired email campaign or visit a store to try and sell your product (and possibly get rejected for the 50th time)? Instead, you want to stand on the podium like Steve Jobs and announce something so amazing the world will stop breathing for a minute. Or in Jobs’ words: you want to ‘make a dent in the universe’.
But making a dent in the universe is not a strategy, it’s a goal. The strategy is something practical, and that translates into something tactical, and will make you perspire. But without that sweat, you’ll accomplish nothing, and the polished inspirational quote from a zen master is the opposite of that sweat. There’s nothing more irritating than a “smart ass” trying to be philosophical in the middle of a 10 Kilometer run, when everyone is on the verge of exhaustion.
What is the alternative to being inspired? Here is what often motivates the most (warning: you are not likely to read about these on autobiographies of any accomplished entrepreneurs): competitiveness, anger, fear. All these negative feelings are what usually pushes people to the extreme. We don’t need a PhD in psychology to understand Steve Jobs suffered from being an adopted child and that this pushed him to prove himself to the world.
Envy is a sin by the catholic church, but it makes the technology world go round: Larry Ellison, founder and CEO of Oracle, was so envious at Bill Gates being the richest man in the world, he convinced his board of directors to give him just $1 as annual salary. Instead, his compensation was Oracle stock options, which drove him to take the Oracle stock up to the stratosphere. He was extremely successful, and this was beneficial to the stock holders, and also to himself: Larry Ellison actually passed Bill Gates and took the number one spot for a short while in 2000. Look how far envy can take you!
I don’t mean to say fear, envy, anger and other negative feelings should be cultivated. But we all know they are there, and we know they push us forward. Some people admit it more than others, but in many cases those negative feelings are behind our greatest successes. What isn’t? Motivational posters and quotes.